به گزارش راهبرد معاصر، چند روزی است که کلیپ پیشنمایشِ فیلم سیده الجنه (بانوی بهشتی) در فضای مجازی منتشر شده است. چند سال پیش یاسرالحبیب اعلام کرد با کمک شبکه ماهوارهای فدک در لندن، جمعآوری هزینههای این فیلم را آغاز کرده است و حالا بهزودی این فیلم به نمایش گذاشته میشود. در آن زمان، بسیاری از علما درباره ساخت این فیلم هشدار دادند و آن را در ادامه پروژه نفرتپراکنی مذهبی یاسرالحبیب دانستند. اخیرا نیز مساعدت، مشاهده و ترویج این فیلم از سوی برخی مراجع عظام تقلید، حرام اعلام شده است. علت اصلی این فتوای مراجع تقلید، «اختلافافکنی بین مسلمین و سببسازی برای پیروزی دشمنان اسلام»، «ایجاد زمینه جنگ و خونریزی»، «توهین و بی احترامی به اسلام و مذهب» و «تامین خواسته دشمنان» به وسیله این فیلم عنوان شده است.
اقدامات این روحانی کویتی مقیم لندن که از بستر بیت شیرازی برخواسته است، تاکنون ضربههای بزرگی به گفتمان تبلیغی تشیع زده و در هنگامه تحولات مهم دنیای اسلام، همچون بیداری اسلامی و عربی، فضاسازی علیه تشیع را وارد فازهای بیسابقهای کرد.
او با انتشار کتابی نسبتهای ناروایی را به عایشه، همسر پیامبر(ص) نسبت داد. محتوای این کتاب مورد نقد تعدادی از علمای شیعه قرار گرفت ولی او ناقدین نظرات خود را منحرف و غیرمحقق اعلام کرد؛ اما این کتاب برای خوانده شدن نوشته نشده بود بلکه فقط عنوان آن برای فتنهگری بیسابقه در دنیای اسلام کافی بود.
وی با استمرار حرکت خود به برپایی مراسمهای جشن در سالروز وفات عایشه اقدام و این برنامهها را بهصورت زنده از شبکه ماهوارهای خود منتشر کرد. تهمتهای زشت یاسر الحبیب علیه عایشه، اتهامهای متعصبین سنی را علیه شیعه وارد ابعاد جدیدی کرد. آنها میگفتند شیعه با پیامبر(ص) نیز دشمنی دارد، زیرا بدنام کردن همسر، در واقع بدنام کردن شوهر است و هدف این تهمتها خدشه وارد کردن به پیامبر(ص) است. اتهامزنی به مقدسات اهل سنت، احساسات ایشان را بهگونهای برمیانگیزد که تعقل را از بعضی از آنها در قضاوت تشیع و رویارویی با شیعیان سلب میکند. این موضوع در کشته شدن فجیع حسن شحاته در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۳ (۲ تیر ۱۳۹۲) در مصر جلوه خاصی داشت.
حقیقت اینکه برای بسیاری از مردم عادی و حتی علمای اهل سنت یاسر حبیب با پوشش لباس روحانیت، همچون نماینده تفکر شیعه جلوهگر میشود و آنها شناختی نسبت به جریانهای افراطی موجود در شیعه ندارد، همچنانکه بسیاری از شیعیان نیز شناخت تفکیکی میان اهل سنت ندارد. بر این اساس اقدامات یاسر الحبیب خسارتهای زیادی به گفتمان تشیع وارد کرد و موجب تقویت جبهه جریانهای تکفیری علیه مکتب اهل بیت(ع) شد.
چنانچه رسانههای عربستان اظهارات شیخ عبدالعزیز آلشیخ مفتی اوّل سعودی را منتشر ساختند که در دیدار خود با ائمه جمعه و جماعات مساجد عربستان سعودی گفته بود: «بعد از اسائه ادب یاسر الحبیب به امالمؤمنین عایشه، انتشار مذهب تشیع در کشورهای عربی و اسلامی متوقف شده است. سخنان یاسر الحبیب، روحانی شیعه کویتی باعث شد تا بسیاری از اهل سنت که تمایلی به تشیع داشتند، از مسیر خود برگشته و راه قدیم را برگزینند».
سخنان یاسر الحبیب، مشکلات بسیاری برای شیعیان کویت و عربستان نیز به بار آورد. علمای شیعه این دو کشور از جمله «شیخ عَمری»، «شیخ حسین معتوق»، «شیخ حسن صفّار»، «شیخ علی آل محسن»، «شیخ عبدالجلیل السمین»، «شیخ نمر» و «سیدهاشم السلمان» مواضع سختی در برابر وی گرفتند.
این دست موضعگیریها که باعث ورود فشارهای فراوان به شیعیان عرب نیز شده بود، جمعی از علما و فرهیختگان شیعه منطقه احصاء عربستان را بر آن داشت تا استفتایی را خدمت حضرت آیت الله خامنهای ارسال کنند. پاسخ رهبر انقلاب این بود: «اهانت به نمادهای برادران اهل سنّت از جمله اتّهام زنی به همسر پیامبر اسلام حرام است. این موضوع، شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیا پیامبر اعظم حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله میشود.»
پاسخ مقام معظم رهبری در جهان اسلام انعکاس پیدا کرد. بسیاری از علمای اسلامی نیز پس از انتشار این استفتاء، نظرات خود علیه جریان خطرناک نفوذی در شیعه را اعلام کردند. آیات سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی و علمای عربستان، بحرین و لبنان به موضعگیری علیه این اقدامات پرداختند.
همچنین هواداران حبیب در سال ۲۰۱۸ به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن یورش بردند و پرچم ایران را پایین کشیدند و در مقابل دیدگان پلیس، پرچمهای خود را بالا بردند.
شیخ عدنان عرعور، از مبلغان معروف جریان وهابیت تکفیری، در یک برنامه تلویزیونی سوگند یاد کرد که خدمت یاسر الحبیب به وهابیت و این جریان، بیش از خدمت تمام مبلغان وهابی از جمله خودش بوده است!
اگرچه به ظاهر فیلم سیده الجنه (بانوی بهشتی) در دفاع ازحضرت فاطمه (سلام الله علیها) ساخته شده، اما به فرموده رهبرانقلاب «اینگونه تحریک احساسات، نتیجهاش بروز و ظهورجنایتکاران تکفیری(داعش) است».
به هرحال، انتشار این فیلم با زاویه دید و حکایت یاسر الحبیب از اختلافات شیعه و سنی، گامی دیگر در مسیر نفرتپراکنی مذهبی در امت اسلامی است که منفعت آن بیشتر برای دشمنان تشیع است.
فیلم بانوی بهشت با هزینه بیش از ۱۵ میلیون دلار به سبک فیلم های هالیوودی ساخته شده است. موضوع فیلم ظاهرا در خصوص جنایات گروههای تکفیری داعش در عراق و سوریه است. در خلال این داستان امروزی به وقایع تاریخی مهمی مانند غدیر خم و آتش زدن درب خانه حضرت زهرا (س) و شهادت آن حضرت میپردازد. فیلم بانوی بهشت The Lady of Heaven 2020 یک فیلم درام اکشن و تاریخی انگلیسی- آمریکایی است و کارگردان فیلم «الی کینگ» معرفی شده است.
افرادی چون ری فرون، لوکاس باند، آلبان کورتوا، دنیس بلک، سامی کریم و کریستوفر سایرف در این فیلم ایفای نقش میکنند. در معرفی این فیلم آمده است: «دو داستان مشابه اما با هزار و چهارصد سال فاصله. یک کودک عراقی پس از اینکه مادرش را در یک کشور جنگزده از دست داد، با شنیدن داستان حضرت فاطمه (س)، اهمیت و قدرت صبر را درک کرد». در وب سایت متعلق به فیلم هیچ اطلاعات دیگری غیر از تاریخ انتشار و نام برخی عوامل نیامده است! فیلمبرداری این فیلم توسط مایک بروستر انجام شده و کارگردان این فیلم فردی به نام الی کینگ است که هیچ گونه اطلاعاتی از سابقه و پیشینه او، و تهیه کننده فیلم که مهدی الحسینی نام دارد در دسترس نیست تا ثابت کند فیلم سینمایی که یاسر الحبیب ساخته است، به مثابه یک «پروژه امنیتی چراغ خاموش» است.
در وبسایت کمپانی سازنده نیز هیچ گونه اطلاعاتی مندرج نشده است و تنها در توضیح این کمپانی نوشته شده است: « Enlightened Kingdom یک شرکت تولید فیلم در انگلستان است. اهداف ما شامل تغییر تاریخ سینما از طریق بهبود فلسفه و سبک فیلم است. چشمانداز ما حول ایده نیاز به فیلمها برای داشتن معنای عمیقتر و ارتباط با مخاطب، و جذب قلب و روح مردم در سراسر جهان است».
این فیلم در بخش مسائل مالی نیز سعی بر اقدامات بی نام و نشان دارد. سازندگان در شبکههای اجتماعیِ مختص این فیلم، آن را محصولی مردمی و مستقل معرفی کرده اند.
این فیلم به تهیه کنندگی «هیئت خدام المهدی» منسوب به شیخ یاسر الحبیب است و نام خود او به عنوان نویسنده این فیلم درج شده است. یاسر الحبیب در پست خود در فضای مجازی در خصوص این فیلم نوشت : «آن زمان فیلم نبود اشعار بود اینها بودند که منتشر، حفظ و در اذهان حک میشدند و انسان آن را میچشید. کار هنری آن زمان این بود. بنابراین امام صادق (ع) میفرماید: به کودکانتان شعر عبدی را بیاموزید که او بر دین خداست چرا این را میگوید؟ چونکه هنر آسان چشیده و حفظ میشود و در نفس و قلب و روح تأثیر میگذارد. این طبیعی است این فیلم بهترین اثر هنری معاصر میباشد». این گفتهها نشان میدهد که الحبیب انتشار این فیلم را آغاز طرح فیلم سازی اش میداند و به خوبی از اثر و اهمیت هنر و بهکارگیری آن در راستای تفهیم و عمیق سازی آموزهها و نقل قولهای تاریخی مطلع است.
وی که سابقهای طولانی در اهانت به مقدسات اهل سنت و حتی علما و مراجع تقلید شیعه دارد هدف از ساخت این فیلم را در برنامهای در شبکه تلویزیونی اش این گونه بیان کرد: «این فیلم که توسط برجستهترین کارگردانها و هنرمندان غربی تهیه خواهد شد، به تبیین زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) به ویژه دوران پس از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) خواهد پرداخت. مردم جهان برای نخستین بار در این فیلم خواهند دید که چگونه خلیفه اول و همراهانش به منزل آن حضرت حمله میبرند و حرمت ایشان را میشکنند. این فیلم باعث تخریب شخصیت اسطورهای خلفا (شیخین) خواهد شد. این فیلم فرق بین اسلام واقعی و اسلام انحرافی (یعنی اسلام سقیفه) را نشان خواهد دا. ما قسم خوردهایم که انتقام حضرت زهرا (س) را خواهیم گرفت».
فراخوان تیم شیعه انگلیسی (فرقه شیرازیها) به منظور ساخت این فیلم که قطع به یقین نتیجه و مولودی جز ایجاد تفرقه و تنفر در بین شیعیان نسبت به مسلمانان اهل تسنن نخواهد داشت با چند هدف صورت گرفته است؛
«ایجاد مشروعیت و مصادره عنوان نمایندگی شیعیان به نفع فرقه منحرف شیرازیها و شیعه انگلیسی» هدف این فرقه است که از این به بعد هر اقدام آنها در بین رسانهها و افکار عمومی تحت عنوان خواست و تفکر شیعیان تلقی و ترجمان شود. دیگر هدف مفروض در این اقدام «خروج از بنبستی است که این فرقه منحرف به واسطه مخالفت علما و فتاوای مراجع بزرگ شیعه دچار آن شدهاند و با چنین اقدامی آنها از حالت انفعال و تدافعی به حالت تهاجمی آفندی تغییر موضع خواهند داد».
«اسلام امریکایی» و «شیعه انگلیسی» از جمله اصطلاحات و اطلاقهای بدیعی هستند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ذیل ادبیات دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تعریف میشوند و به سرعت جای خود را در مفاهمات و مباحثات داخلی و خارجی پیدا کردند. نگاه تقریبی و وحدتآفرین علمای امامیه و در رأس آنها رهبر انقلاب اسلامی به عنوان سلسله جنبان جهان اسلام در کنار صدور فتواهای ضدتفرقه باعث شده که دشمنان دین و کشور با تمرکز روی مسئله مرجعیت، پروژه مرجعسازی از بین چهرههای مستعد انحراف و اعوجاج در بین امت را به عنوان یکی از راههای مقابله با اسلام کلید بزنند. یکی از نمونههای متأخر در این رابطه، محمد بن عبدالوهاب، پایهگذار فرقه وهابیت بود که با نقش آفرینی انگلیسیها ایجاد شد. راهاندازی فرقه شیعه انگلیسی یا لندنی جدیدترین نمونه ایجاد اینگونه انحرافات است که باز هم نقش محوری در آن را انگلیسیها بر عهده دارند.
تحولات منطقه از شکلگیری دولتهای دستنشانده در کشورهای مسلمان تا سربرآوردن نحلهها و گروههای تکفیری مانند داعش و القاعده که مشغول کشتار مردم مسلمان و بیگناه کشورهای اسلامی هستند، همگی منبعث از تفکرات آرماگدونی صهیونیستهاست. به نتیجه رسیدن تفکرات ضدالهی صهیونیستها و تحقق افسانههای آخرالزمانی آنها در کنار جریان تکفیری که عمدتاً متمرکز بر اهل تسنن است نیازمند کاتالیزورهایی از جمله فرقه شیعه انگلیسی به عنوان جریان تکفیری در بین شیعیان است که با برجسته کردن مسائل اختلافی در پی ایجاد شکاف و انشقاق در جبهه امت واحده اسلام به نفع دشمنان خدا و ادیان ابراهیمی فعالیت میکنند.
فیلم به جنایات گروههای تکفیری در عراق و سوریه میپردازد. ولی جالب این است که در این فیلم، کمترین اشارهای به «حامیان واقعی گروههای تکفیری» نشده و علی رغم اعتراف صریح دولتمردان غربی مبنی بر ایجاد گروهکهایی همچون داعش، افراد و جریانهای دیگری، به عنوان بانیان این افراطگریها معرفی گردیدهاند. این رفتار دوگانه از سوی سازندگان فیلم، به خوبی دستهای پشت پرده را در ساخت این اثر نشان میدهد و کاملاً مشخص است که مصالحی به جز مصالح جامعه اسلامی را در سر میپرورانند و همسو با سیاستهای محور استکباری - صهیونیستی ساخته شده است؛ سیاستی که دیروز با ایجاد گروهکهایی مانند داعش، به دنبال نمایش چهرهای کریه از اسلام بود و امروز با ساخت فیلم «بانوی بهشت»، در لباسی دیگر، اختلافافکنی بین پیروان مذاهب اسلامی را پی میگیرد.
تا پیش از «بانوی بهشت» جریان فیلم سازی در مورد تاریخ اسلام در کشورهای اسلامی مثل ایران، کویت، قطر و عراق عموماً بر اساس نگاه وحدت آفرین بین مذاهب اسلامی فعال بوده است. اما فیلمی که سازندهاش ید طولایی در تفرقه افکنی بین مذاهب اسلامی دارد، سعی دارد با انتشار فیلمش راه فیلمسازی درباره تاریخ اسلام را از مسیر وحدت آفرینی بین مذاهب منحرف کند.
اتفاقات سالهای اخیر در کشورهای اسلامی لزوم حفظ وحدت اسلامی و جلوگیری از اقدامات تفرقه افکنانه را برای همه دلسوزان امت اسلامی امری واجب کرده است. اینکه حامیان آمریکایی و انگلیسی یاسر الحبیب فیلمی را با این ابعاد و هزینه آن هم در این مقطع زمانی تدارک دیدهاند خبر از جریانی میدهد که «بانوی بهشت» حلقه اول آن است.
مدتهاست که پروژه «تنزل و افول گفتمان دینی به فرقهگرایی» آغاز شده و شواهد حاکی از آن است که فرقه شیرازی (جریان تکفیری-شیعی) سینما را بستری مناسب برای مطرح نمودن خود به عنوان پیشاهنگ جهان تشیع و عملی نمودن ایده مذکور میداند.
تلقی فیلم «بانوی بهشت» به عنوان یک «Proxy war» نیز اشتباه راهبردی است؛ چرا که تحولات آخرالزمانی نه در زمین شیعه-سنی، بلکه در دوگانهی مظلوم-مستکبر رقم خواهد خورد. وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی، «الغدیر» علامه امینی را «سرتاسر استدلال» و «وحدت آفرین» میدانند، به این معناست که بهترین راه حلِ اختلافات نظری بین شیعیان و برادران اهل تسنن، گفتگو و مباحثه است و توهین به مقدسات اهل تسنن هیچ جایی در اسلام ناب مبتنی بر عقلانیت ندارد.